Undervisning og prøver

 

Undervisning i teori skal selvfølgelig følge den praktiske undervisning. Allerede efter dine første teorilektioner, skal du ud og køre motorcykel – dog kun på manøvrebane. Derefter skal man have skiftevis teoretisk og praktisk undervisning.

Jeg lavede en videobeskrivelse sammen med en gruppe der hedder MC Eventyr. Du kan se afsnittene her:

Runes vej til mc kørekort 1.

Runes vej til mc kørekort 2.

Runes vej til mc kørekort 3.

Runes vej til mc kørekort 4.

 

 

Teoretisk undervisning:

Jeg underviser IT undervisning og ved “tavlen”. På den måde er det muligt at undervise lidt mere koncentreret, og måske gå lidt mere ind i køreteknik og generel brug af motorcyklen, end undervisningsplanen strengt taget kræver. Fordelen ved pc undervisning er, at programmet altid er opdateret, den enkelte elev kan repetere efter ønske og behov, og uddannelsens varighed afhænger af den enkelte elev. Fordelen ved undervisning ved tavlen er at vi har en dialog, og derved får belyst punkter som I måtte være i tvivl om. Samtidig er mc kørekort også en interesseting, så dialog mellem eleverne og mig, kan både være lærerigt og underholdende. – Det er muligt at køre undervisningen igennem på 2-3 uger hvis man er lidt fleksibel.

Normalt underviser jeg mc teori mandag og onsdag ca. kl. 18.00 – bilteori kl. 19.30. Er det ikke muligt for dig at komme på de tidspunkter, er det muligt at finde alternative tidspunkter – dog ikke weekend. Via en kode kan du gå på nettet, og repetere undervisningen, og gå prøver igennem, derhjemme.

Odense Politi indfører nye digitale prøver….. Så vidt jeg har hørt, er det dog stadig de 20 år gamle billeder de har brændt over på en cd… Men det er da et lille fremskridt.

 

Praktisk undervisning:

Manøvrebane:

Som tidligere nævnt, begynder den praktiske undervisning på manøvrebanen. Der skal du gennemføre 4 gange 45 minutters undervisning… dvs. 3 klokketimer. Det er faktisk forholdsvis lang tid at køre motorcykel første gang. Det, at vi skal bruge så lang tid på banen, gør at vi uden problemer kan gennemføre alle øvelser grundigt, og det gør at I føler jer mere sikre første gang I skal køre på vejen. På manøvrebanen prøver I også at køre med passager… Mig. Bare rolig! Jeg vejer ikke engang 100 kg.

Jeg må kun undervise 3 elever ad gangen på bane, og I skal køre 4 X 45 minutter – Det er simpelthen et lovkrav. Jeg er selvfølgelig ikke uvidende om at mange af mine konkurrenter gennemfører 6 elever på 3 timer eller mindre. Det er da hurtigere, men det er også ulovligt, og jeg går da stærkt ud fra at disse køreskoler gør det til under halv pris, da eleven jo kun får halvdelen af hvad de betaler for, samt risikerer tiltale for dokumentfalsk. Med de nye køreprøveregler vedr. manøvreprøver, vil det også være dumt ikke at tage undervisning på manøvrebane og køreteknisk anlæg meget alvorligt.

 

Undervisning på vejen:

Køretimer på vejen, foregår fra Rugårdsvej. Første time kører vi selvfølgelig ikke ind igennem byen, men en lidt rolig rute på landet. Efterhånden bliver køretimerne sværere og sværere. I kommer til at lære Odense at kende fra en helt anden side!!!

Jeg kører mc selv, med 1 eller 2 elever foran ad gangen. Det er lovligt at køre med op til 3 elever foran, og i nogle situationer (bl.a. mørkekørsel) er det også fint, men at køre med 3 elever foran i de andre lektioner, er oftest dårlig undervisning. Og det må vel også ses som et tegn på at den pågældende køreskole kun ønsker at presse så mange elever igennem som muligt, uden hensyntagen til de enkelte. Det at jeg selv kører mc under undervisningen, gør det nemmere for eleven at se hvad jeg mener med placering. Det gør det nemmere for mig at følge med, og det gør det nemmere for mig at høre om eleven bruger motorcyklen korrekt (gearskift, m.m.). – Og så får jeg løn for at køre motorcykel!!!

I skal have 13 lektioner på vejen i alt, også mørkekørsel og motorvej. Selv om mange køreskoler ikke gider undervise i mørkekørsel, er mine erfaringer at det er lidt anderledes at køre mc i mørke, end bil, så I kommer ud og køre i mørke – Det er det et lovkrav.

Undervisning finder sted hverdage mellem 7 og 18. Altså ikke kun enkelte tidspunkter i løbet af ugen.

 

Køreteknisk anlæg:

Og. Nej!!! Lad mig med det samme slå fast – I skal ikke køre på glatbane. Øvelserne på køreteknisk anlæg er faktisk rigtigt underholdende. På det tidspunkt har I jo fået en del rutine på motorcykel, så her kan vi få de sidste ting omkring korrekt opbremsning, placering i sving (ideallinie) og hårdere opbremsninger på plads. I skal desuden repetere den køreteknik i lærte på manøvrebanen. Disse øvelser, som ikke kun er sjove, men som rent faktisk kan redde jeres liv en dag, er slet ikke så svære som de lyder – Det er faktisk sværere at forklare kontrastyring, end det er at lære det. Hvis I hører godt efter, og er meget grundige på køreteknisk anlæg, er det min opfattelse, at I er bedre til svingteknik, når I kommer fra køreteknisk anlæg, end mange af de motorcyklister I møder på vejen. I har allerede lært det indledende til at beherske kontrastyring m.m. på manøvrebanen. På køreteknisk anlæg kommer I et kursus igennem, hvor selv rutinerede motorcyklister ville kunne lære noget. Desuden går vi selvfølgelig de krav igennem, som I skal kunne til manøvreprøven. I skal også gennemføre nogle af øvelserne med mig som passager, men bare rolig – på det tidspunkt volder det jer ikke problemer at køre med passager. Det, at I prøver at køre med passager, både på manøvrebane, og på køreteknisk anlæg, gør, at I føler jer lidt mere rustet til at køre med passager i den virkelige verden. Dette er desværre også et område hvor mange køreskoler undlader at undervise korrekt.

 

På køreteknisk anlæg skal I også køre motorcykel med sidevogn. Det er i dag obligatorisk undervisning. På køreteknisk anlæg, skal I undervises 5 x 45 minutter, og igen må jeg kun undervise 3 elever ad gangen…. en lidt mærkelig regel, da man må undervise 6 bilelever ad gangen på køreteknisk anlæg. Men bare rolig! Jeg satser ikke at hverken I eller jeg får en tiltale, bare fordi jeg ikke er tilhænger af reglerne.

 

Påklædning:

MC Køreskolen stiller jakke, hjelm, mc-bukser, støvler, rygbeskytter og handsker til rådighed. Motorcykelpåklædning i køretimerne er ikke en mulighed… Det er et krav. Det er muligt at du kan se mig køre uden handsker på en varm sommerdag, men før du har erfaring, bør du køre med handsker. MC Køreskolen stiller selvfølgelig også hjelmhuer til rådighed hvis du ønsker det.

Jeg har set køreskoler i Odense der lader eleverne køre i shorts og T-shirts om sommeren. Har du har de ønsker, må du finde dig en anden køreskole. At lade elever køre i shorts, hvad enten det er manøvrebane, køreteknisk anlæg, eller på vejen, betragter jeg som dybt uprofessionelt. Man kan jo undres over, hvorfor de prøvesagkyndige ikke har forklaret disse køreskoler hvad undervisningen egentlig står for. Hvad du kører i, når du har erhvervet kørekortet, blander jeg mig ikke i (Men køb nu noget du føler dig tilpas i, ellers ender det bare med at du ikke bruger det).

På manøvrebane og køreteknisk anlæg, er det ikke mit mc tøj der bliver stillet til rådighed. Har du selv mc tøj vil jeg anbefale at tage det med den dag du skal på manøvrebane.