Mine motorcykler

Jeg har i øjeblikket 8 motorcykler. På grund af reglerne om A, A2 eller A1 kørekort, er det nødvendigt for mig at have en del motorcykler, for at du skal have en chance for at finde en maskine, som du føler dig tilpas ved. Dette giver dig også en bedre mulighed for at finde ud af, hvad slags motorcykel du er til, før du handler.

 

 

 

Den motorcykel jeg oftest underviser fra er:

Suzuki V-strom 650. Ikke den mest ophidsende mc jeg har ejet, men en god arbejdsmaskine. Denne gang har jeg købt mc efter fornuften (det er vist sjældent at man køber mc efter fornuften). Men bekendtskabet med Rocksteren kostede mig mange penge, for gentagne værkstedsbesøg. Den kunne, på trods af forhandlerens udsagn derom, ikke holde til primært at køre bykørsel.

 

 

Til A – stort mc kørekort.

Yamaha XJ6N. Lækker og nem mc, som overtog titlen fra XJ600. Og den lever fuldt ud op til det gode rygte fra forgængeren.

Yamaha XJ 600N. Min reservemaskine. Det er en mc som jeg har haft før, og som er kendetegnet på sin driftsikkerhed.

Suzuki GSF 600N. Bandit. Forholdsvis tung mc, men forbavsende let at køre. På grund af dens højde, henvender den sig nok mest til drengene 78 hk. Ønsker at skifte den ud med en V-Strom 650… Eller måske den nye FZ8 når den kommer i en nøgen udgave med abs… Eller måske en Gladius. Der er faktisk rigtigt mange fede maskiner at vælge imellem.

Til A2 kørekort:

Suzuki GS 500. Jeg har/haft 6 forskellige GS 500. Både den nye og den gamle model. En meget letkørt mc. GS 500 er to cylindret ligesom ER5. 48 hk. Jeg har pt. 2 GS 500.

Til A1 – lille mc kørekort:

Yamaha YBR 125. En rigtig lille slider, der kører næsten 50 km. på en liter benzin.

Suzuki GN 125. Lille sød mc, men ikke helt så stabil som storesøsteren GN 250.

 

Motorcykler MC Køreskolen har haft.

(ud over de ovennævnte)

Kawasaki ER6N. En populær mc, og især den nye model har en stor fanskare.

Marauder GZ 250(2 stk.) Sød lille chopper. Meget lav siddestilling. Ideel for dem der ikke har så langt til jorden. 21 hk. Sjov nok er den, sammen med Viragoen, en mc de kinesiske producenter prøver at kopiere. Da jeg startede med at køre mc, var en Virago en kopi(af en amerikaner) – nu er det en japaner man kopierer.

BMW R1150 Rockster. Drengerøvs mc. Har aldrig haft en bokser, så det måtte prøves. Overvejede om jeg skulle skifte den ud med en Tiger, da jeg aldrig har haft en 3 cylindret. Kunne selvfølgelig også skifte den ud med en Varadero.

Den maskine jeg underviser fra, skal helst være høj, da jeg ikke hører til de mindste, og jeg gider ikke sidde krøllet sammen 6 timer om dagen. Køber du en BMW skal du være forberedt på, at den kan tabe en del værdi. Grundlæggende jo dyrere motorcykel, jo større værditab – og BMW ligger nok i spidsen når det drejer sig om værditab – hvilket man faktisk ikke kan sige om deres service/driftsikkerhed. Det der med ”at køber man en BMW, har man en mc der ikke skal på værksted mange år” er en skrøne. BMW’s standard er på en god dag på højde med de japanske mærker. På Fyn er vi så uheldige at vi kun kan få BMW mc’er serviceret ved MP Motorcykler. De går ikke meget op i at overholde regler for service og alm. sikkerhed. I gl. dage, var MP Motorcykler – det der førhen hed Mogens Pedersen motorcykler kendt for at have en høj standard. I dag er de lidt kendt for at springe over hvor gærdet er lavest.

Yamaha Virago 250. Også en velkendt lille chopper. Denne er, i modsætning til ovennævnte 2-cylindret, hvilket giver en lidt roligere motorgang. Dem har jeg haft 3 af. Meget pålidelig motorcykel.

Kawasaki ER5 Utrolig nem maskine at køre, lav siddehøjde. Jeg har haft 2 Kawasaki ER5. (Og selvfølgelig en gang haft en Z 650 – Det har de fleste drengerøve) Der er lidt forskel i gearing på GS 500 og ER5. Kawasakien er væskekølet. 50 hk.

Yamaha XJ 600. Nem at køre, lidt mere sporty end f.eks. ER5. men mangler lidt kræfter sammenlignet med Banditten. XJ 600 har 61 hk.

Yamaha XJ 700 Maxim. Fed mc. Egentlig en mutant mellem touring mc og Chopper. Har 80 hk. og en choppet kørestilling. Motoren er en 4.cylindret række…. Absolut underholdende at køre – mangler bare et 6. gear efter min mening. Har også, til privat, haft en Yamaha XV 920 Virago. Den var sgu ok (på nær starteren). Det var dengang choppere var gode at køre langt på. Har også haft en Dragstar 1100. Jeg ombyggede den så den så rigtig cool ud – men det begrænsede køreegenskaberne.

Suzuki 800 Marauder. Nem Chopper at køre, mindre nem at lave u-vendinger på, derfor havde jeg den ikke så længe. Ellers en lækker maskine. væskekølet. 50 hk.

BMW F 650. Rigtig lege mc. Ikke en rigtig offroader, men heller ikke en rigtig gade mc…. Har forbavsende høje gear. 1 cylindret, hvilket vil sige at går den i stå…. så går den sgu i stå. Mutant. Sjov mutant. Desværre skræmte dens størrelse de fleste elever. Selv om den ser stor ud er den meget nem at køre. Lidt høj – egner sig ikke til piger med små søde Pamela Anderson ben.

Honda 250 rebel. Lille legemaskine. køreegenskaberne kan sammenlignes med Virago 250.

Honda CBX 550. Dejlig lav mc. Pigerne var vilde med den, da de kunne nå jorden. Desværre ladede den ikke under 3500 omdr. Hvilket gjorde at den måtte skubbes i gang nogle gange ved bykørsel – Det gad jeg ikke, den blev solgt.

Yamaha XS 400. Der modsagde jeg faktisk mig selv. Jeg gider ikke gamle maskiner, og alligevel købte jeg en mc fra ’82. Gamle motorcykler og gamle kærester skal man holde sig fra. Sjovt nok, blev den stjålet fra mig. Det tog mig et år inden jeg fandt den igen.

Honda CB 400N. Lidt nostalgi. Det var sådan en jeg tog kørekort på. Det var før man indførte 34 hk. reglen. I dag må vi kun bruge den model, hvis vi drosler den ned til 34 hk.